Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2011

Δεύτερο «κύμα» εργασιακής εφεδρείας έρχεται στο Δημόσιο

Στο στόχαστρο, κυρίως όσοι διαθέτουν χαμηλά τυπικά προσόντα και λίγα χρόνια προϋπηρεσίας στο δημόσιο τομέα. Ασφυκτικές οι πιέσεις που ασκούνται από την τρόικα για δραστικό περιορισμό της κρατικής μηχανής

Δεύτερο κύμα εφεδρείας έρχεται στο Δημόσιο με το οποίο θα επηρεαστούν χιλιάδες εργαζόμενοι, βάζοντας στο στόχαστρο κυρίως όσους διαθέτουν χαμηλά τυπικά προσόντα και λίγα χρόνια προϋπηρεσίας. Λίγο πριν στεγνώσει η μελάνη από την υπογραφή του πολυνομοσχεδίου, που ψηφίσθηκε την Πέμπτη από τη Βουλή, και με το οποίο τριάντα χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι -ως επί το πλείστον κοντά στη συνταξιοδότηση- θα υπαχθούν στο καθεστώς εφεδρείας, στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης επεξεργάζονται ήδη σενάρια για το επόμενο κύμα εφεδρείας, στην οποία θα τεθούν εργαζόμενοι του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα σε περίπτωση που οι μονάδες τους καταργηθούν, συγχωνευθούν, ή εξυγιανθούν.
Πιέσεις
Είναι γεγονός ότι οι πιέσεις που ασκούνται από την τρόικα για δραστικό περιορισμό της κρατικής μηχανής είναι ασφυκτικές, ενώ δεν είναι λίγα τα στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης που σε κατ' ιδίαν συζητήσεις παραδέχονται πως οι ελεγκτές μας δεν είναι καθόλου ικανοποιημένοι από τη ρύθμιση για την εφεδρεία που ψηφίσθηκε, κάνοντας λόγο περισσότερο για ένα «πρόγραμμα εθελουσίας» το οποίο απέχει παρασάγγας από όσα είχαν ζητηθεί.

Ο ίδιος ο Δ. Ρέππας, άλλωστε, σε πρόσφατη συζήτηση που είχε με δημοσιογράφους, παραδεχόταν ότι δέχθηκε εισηγήσεις προκειμένου να διευρυνθεί ο χρόνος απόστασης από τη σύνταξη όσων θα μπουν σε εφεδρεία, αγγίζοντας ακόμη και τους σαραντάρηδες! Έτσι, αν και προς το παρόν οι «απαιτήσεις» των ελεγκτών μας φαίνεται να ικανοποιήθηκαν, η δεύτερη φάση της επιχείρησης συρρίκνωσης του Δημοσίου που θα έρθει στις αρχές του νέου έτους θα συνοδευτεί από ένα νέο κύμα εφεδρείας, σαφώς μεγαλύτερο.
Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, μάλιστα, μιλώντας το βράδυ της Τρίτης για τις ρυθμίσεις που εισάγονται με το πολυνομοσχέδιο, ξεκαθάρισε το ποια θα είναι τα κριτήρια που θα ακολουθηθούν. Έτσι, λοιπόν, πέρα από το ηλικιακό κριτήριο και την εγγύτητα στη σύνταξη που κατά βάση εφαρμόστηκαν στην πρώτη φάση, ο κ. Ρέππας συμπεριέλαβε την εκπαιδευτική κατηγορία και τη «μικρότερη προϋπηρεσία». Αυτό πρακτικά σημαίνει πως στην προσπάθεια να εντοπισθεί η νέα «ομάδα» υπαλλήλων που θα οδηγηθούν σε εφεδρεία, εκείνοι που ουσιαστικά θα έχουν το... προβάδισμα θα είναι οι χαμηλών τυπικών προσόντων (Υποχρεωτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης), αλλά και όσοι προσελήφθησαν τα τελευταία χρόνια και μάλιστα κατά «φθίνουσα σειρά». Σύμφωνα με πληροφορίες, μάλιστα -αναλόγως και των αναγκών- δεν αποκλείεται οι υποψήφιοι «έφεδροι» να αναζητηθούν σε βάθος χρόνου πρόσληψης που δεν αποκλείεται να φθάσει μέχρι και τις αρχές του 2000.
«Ξεκαθάρισμα»
Σε κάθε περίπτωση, το σχέδιο για «ξεκαθάρισμα» και στο στενό δημόσιο τομέα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, καθώς η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει πως θα μπει «μαχαίρι» κατά 30% σε όλες τις οργανικές μονάδες, με κατάργηση τμημάτων και διευθύνσεων. Κατά συνέπεια αυτό θα οδηγήσει σε άμεση μείωση κατά δέκα χιλιάδες των σημερινών περίπου τριάντα χιλιάδων θέσεων ευθύνης, αλλά και σε έμμεσο περιορισμό του προσωπικού που υπηρετεί σε αυτά. Οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι σε περίπτωση που δεν μπορέσουν να μεταταγούν σε άλλες υπηρεσίες, θεωρείται σίγουρο ότι θα αποτελέσουν τη νέα δεξαμενή «εφέδρων», με δεδομένο δε ότι με την κατάργηση των χιλιάδων κενών οργανικών θέσεων στο Δημόσιο, που επιτάσσει το πολυνομοσχέδιο, οι πιθανότητες μετάταξης θα είναι ελάχιστες.

30 χιλ. δημόσιοι υπάλληλοι θα υπαχθούν στο καθεστώς εφεδρείας
30% «μαχαίρι» σε όλες τις οργανικές μονάδες, στο στενό δημόσιο τομέα περιλαμβάνει το σχέδιο για «ξεκαθάρισμα» το οποίο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη
10 χιλ. θα μειωθούν οι σημερινές 30 χιλιάδες θέσεις ευθύνης. Οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι θα αποτελέσουν τη νέα δεξαμενή «εφέδρων»
Mερική «άρση» της μονιμότητας
Παράθυρο μερικής «άρσης» της μονιμότητας στο στενό δημόσιο τομέα, τουλάχιστον για τους νεοεσερχόμενους, αφήνουν οι διατάξεις του νομοσχεδίου, αφού «καταργεί» τη διαδικασία μονιμοποίησης, με τη μορφή που την γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Σύμφωνα με όσα ίσχυαν, οι νεοπροσλαμβανόμενοι στο Δημόσιο μετά την πάροδο διετίας μονιμοποιούνταν αυτοδικαίως και χωρίς κάποιες ουσιαστικές προϋποθέσεις, μετά την παρέλευση διετούς δοκιμαστικής περιόδου. Στο εξής οι «δόκιμοι» μπορεί να χρειαστεί να περιμένουν μέχρι και τρία χρόνια, ενώ εν συνεχεία θα πρέπει να περάσουν από αξιολόγηση, κάτι που θέτει εν αμφιβόλω το εισιτήριο της μονιμοποίησης.

Συγκεκριμένα, με το πολυνομοσχέδιο εισήχθησαν κριτήρια που θα λαμβάνει υπόψη το υπηρεσιακό συμβούλιο κατά το σχηματισμό της κρίσης του για τη μονιμοποίηση ή μη των δοκίμων υπαλλήλων. Οι δόκιμοι θα μονιμοποιούνται μόνο εφόσον στις εκθέσεις αξιολόγησής τους εξασφαλίζουν βαθμολογία μεγαλύτερη της βάσης και ταυτόχρονα κριθεί από το υπηρεσιακό συμβούλιο ότι η δοκιμαστική τους υπηρεσία είναι επιτυχής. Παράλληλα το υπηρεσιακό συμβούλιο, εφόσον από την αξιολόγηση δεν προκύπτει σαφώς η καταλληλότητα του κρινόμενου, θα μπορεί να αποφασίζει την παράταση της δοκιμαστικής υπηρεσίας από έξι μέχρι δώδεκα μήνες, ανεβάζοντας έτσι ακόμη και στα τρία χρόνια το συνολικό χρόνο αναμονής για τη μονιμότητα.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο 
Πηγή:Ημερησία