Πέμπτη 28 Ιουλίου 2011

Απάντηση της Υπουργού Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κας Διαμαντοπούλου στην επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Αχαΐας του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κ. Νικολάου Καραθανασόπουλου σχετικά με τη λήψη μέτρων για την αναβάθμιση του Εθνικού Ιδρύματος Νεότητας.



Συνεδρίαση Ολομέλειας, 28/07/2011 ΡΠΖ' (Α' μέρος)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης):  Ευχαριστούμε τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Εισερχόμεθα στην με αριθμό 1123/25.7.2011 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Αχαΐας του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κ. Νικολάου Καραθανασόπουλου, προς την Υπουργό Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων σχετικά με τη λήψη μέτρων για την αναβάθμιση του Εθνικού Ιδρύματος Νεότητας.
Στην επίκαιρη ερώτηση θα απαντήσει η Υπουργός Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κα Διαμαντοπούλου.
Το λόγο έχει ο κ. Νικόλαος Καραθανασόπουλος, για δύο λεπτά για να αναπτύξει την επίκαιρη ερώτηση.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, ο κ. Πάγκαλος, την άνοιξη είχε αναφερθεί σε μία σειρά Οργανισμούς, Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, για τα οποία θα προχωρούσε το επόμενο διάστημα η Κυβέρνηση στην κατάργηση και στην συγχώνευσή τους.
Βεβαίως, το κοινό χαρακτηριστικό όλων αυτών των είκοσι πέντε, είκοσι επτά Οργανισμών και Νομικών Προσώπων που είχε ανακοινώσει ο κύριος Αντιπρόεδρος, είναι ότι είναι πρόσωπα τέτοια που δεν είχαν σχέση με την άμεση διαπλοκή του αστικού κράτους με το κεφάλαιο, δεν είχαν σχέση με τη δημιουργία ενός κομματικού κράτους. Αντιθέτως, υπήρχαν Οργανισμοί που μπορούσαν να βάζουν εμπόδια, όπως το ΙΓΜΕ, στη διαδικασία εκποίησης του ορυκτού πλούτου που προχωράει η Κυβέρνηση ή που είχαν έναν προσανατολισμό με λάθη, με ελλείψεις, με αδυναμίες όσον αφορά την πρόνοια και τη μέριμνα.
Ένα από αυτά τα νομικά πρόσωπα είναι και το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας στο οποίο είχε ανακοινώσει ότι θα προχωρήσει στην κατάργησή του. Ένα Ίδρυμα, το οποίο καλύπτει τις ανάγκες σε στέγαση και σίτιση πάνω από 20.000 νέων, φοιτητών, μαθητών, σπουδαστών και παρ’ όλες τις μεγάλες δυσκολίες τις οποίες έχει όσον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό που μειώνεται ραγδαία, από τις 950 περίπου θέσεις που έχει ο Οργανισμός σήμερα υπηρετούν σε αυτό 465 υπάλληλοι, παρά τις προσπάθειες συνεχώς μείωσης των οικονομικών του δυνατοτήτων η επιχορήγηση το 2010 μειώθηκε κατά 20% από 44 εκατομμύρια στα 34, συνεχίζει να έχει μία σημαντική συνεισφορά.
Ταυτόχρονα, ήδη, έχει δρομολογηθεί εδώ και χρόνια μία προσπάθεια ιδιωτικοποίησης πλευρών των παρεχόμενων υπηρεσιών από το Ίδρυμα, όπως για παράδειγμα μέσα από τη λογική της ενοικίασης σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, όπως για παράδειγμα της σίτισης.
Όλα αυτά τη στιγμή που οι ανάγκες για σίτιση και στέγαση των φοιτητών και σπουδαστών, αλλά και των μαθητών, είναι πολλαπλάσιες, που δεν καλύπτονται οι πραγματικές τους ανάγκες και ταυτόχρονα σε μία περίοδο που υπάρχει και ένας συσσωρευμένος πλούτος στο Ίδρυμα, όπως αναφέρουν και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, που αφορά τα κληροδοτήματα και τις δωρεές, τα οποία μένουν αναξιοποίητα.
Αντί, λοιπόν, να προχωρήσει η Κυβέρνηση στην επέκταση του θεσμού της δωρεάν σίτισης και στέγασης των φοιτητών και των σπουδαστών, αντί να αναβαθμίσει τη παρεχόμενη φοιτητική μέριμνα μέσα από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, μόνιμης απασχόλησης του προσωπικού, προχωράει σε σχέδια κατάργησης της συγκεκριμένης δομής, του συγκεκριμένου νομικού προσώπου, με τεράστιες, απρόβλεπτες συνέπειες όσον αφορά την παρεχόμενη φοιτητική μέριμνα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Ευχαριστούμε τον κ. Καραθανασόπουλο.
Το λόγο έχει η Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κα Διαμαντοπούλου, για να απαντήσει στην ερώτηση για τρία λεπτά.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και
Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο θεσμός της σίτισης και της στέγασης των φοιτητών είναι πραγματικά ένας από τους πιο βασικούς άξονες και της μεταρρύθμισης, αλλά και της εκπαιδευτικής πολιτικής.
Ο στόχος μας είναι οι διαθέσιμες υποδομές να χρησιμοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, να υπάρξει ένας ορθολογικός σχεδιασμός και να μπορέσουμε να δώσουμε τις υπηρεσίες που χρειάζονται με την ποιότητα και τις προδιαγραφές που χρειάζονται στους φοιτητές με βάση βεβαίως και συγκεκριμένα κοινωνικά και οικονομικά και πληθυσμιακά κριτήρια, ώστε να μπορέσουμε όχι μόνο να προσφέρουμε υπηρεσίες γενικώς, αλλά να προσφέρουμε υπηρεσίες σε αυτούς που χρειάζονται και με τις προδιαγραφές που χρειάζονται.
            Επειδή αναφερθήκατε στο τι κάνει ή δεν κάνει η Κυβέρνηση, η απόδοση ενός Οργανισμού δεν αποτιμάται με τον αριθμό των θέσεων των εργαζομένων εάν έχουν προσληφθεί ή δεν έχουν προσληφθεί, αλλά ποιο είναι το τελικό αποτέλεσμα για τους φοιτητές και για τους γονείς, θέλω να σας πω ότι πέρυσι το καλοκαίρι η διοίκηση του ΕΙΝ μετά από πολλά χρόνια απέδωσε 2400 δωμάτια στους φοιτητές, τα οποία ήταν κατειλημμένα ή υπονοικιαζόμενα. Δηλαδή, πλούτος και περιουσία του ελληνικού λαού επί χρόνια χρησιμοποιούνταν με κάθε είδους πρόσχημα και δεν δίνονταν σ’ αυτούς που χρειαζόταν. Φέτος θα δοθούν άλλα 1600 δωμάτια και σας διαβεβαιώ ότι δεν είναι καθόλου εύκολη αυτή η διαχείριση με δεδομένα τα κατεστημένα και τις ιδεοληψίες που υπάρχουν σε συγκεκριμένους χώρους και δεν αφήνουν αυτά τα δωμάτια να είναι προς χάρη ποιων; Των φοιτητών, δηλαδή των παιδιών που σπουδάζουν κανονικά και των παιδιών που έχουν ανάγκη αυτά τα δωμάτια.
            Αναφερθήκατε στη μείωση. Βεβαίως, υπάρχει μείωση. Δηλαδή χρειάζεται να εξηγήσω γιατί υπάρχει μείωση στον προϋπολογισμό του ΕΙΝ; Υπάρχει μείωση οριζόντια. Η χώρα βρίσκεται  στη μεγαλύτερη κρίση που υπήρχε ποτέ. Ο στόχος μας, λοιπόν -και εκεί που θα κριθεί ο καθένας- είναι πως με τα υπάρχοντα μέσα δίνεις το καλύτερο δυνατόν. Αυτός είναι ο στόχος μας και αυτή είναι η προσπάθειά μας.
            Το δεύτερο σημαντικό είναι ότι ο σχεδιασμός που αφορά τη στέγαση και τη σίτιση, είναι να δοθούν σε περιφερειακό επίπεδο και σε επίπεδο Πανεπιστημίων και Τεχνολογικών Ιδρυμάτων. Δηλαδή, ο στόχος μας είναι οι συμφωνίες μας που θα κάνουμε με τα Πανεπιστήμια και μέσα από την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, όπως συμβαίνει σε όλον τον κόσμο, να υπάρχει βεβαίως η χρηματοδότηση του δημοσίου, αλλά η διαχείριση αυτών των εστιών να πάει στα Πανεπιστήμια.
            Τι θα κάνει ένας κεντρικός οργανισμός; Ένας κεντρικός οργανισμός θα πρέπει να κάνει όλον τον σχεδιασμό και τον προγραμματισμό, να βάζει τις προδιαγραφές και για τη φοιτητική μέριμνα και για τη φοιτητική στέγαση και για τη μαθητική μέριμνα και στέγαση και για το σχολικό σχεδιασμό.  Γι’ αυτό και ο στόχος μας είναι να πάμε σ’ ένα νέο σχήμα, το οποίο θα έχει όλον αυτόν τον προγραμματισμό, σχεδιασμό, προδιαγραφές και έλεγχο σ΄ όλες αυτές τις υπηρεσίες που αφορούν φοιτητές και σπουδαστές.
            Τέλος, για το θέμα της περιουσίας και των κληροδοτημάτων είναι αληθές ότι το ΕΙΝ είναι ένα από τα παλαιότερα ιδρύματα, μετρά πολλές δεκαετίες ζωής. Ο στόχος μας είναι στη συνολικότερη θεσμική ρύθμιση που θα γίνει για τα ζητήματα της ανεκμετάλλευτης περιουσίας του δημοσίου με νομοθετική ρύθμιση να ενταχθούν και η αξιοποίηση του Εθνικού Ιδρύματος Νεότητας, βεβαίως χωρίς να διαταραχθούν οι σχετικές δεσμεύσεις των κληροδοτημάτων.
            ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης):  Ευχαριστούμε την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κα Διαμαντοπούλου.
            Το λόγο έχει ο κ. Καραθανασόπουλος, για την ανάπτυξη της ερώτησής του.
            ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Βεβαίως κανείς δεν πρόκειται να διαφωνήσει με την αρχική σας διαπίστωση ότι χρειάζεται ένας ορθολογικός σχεδιασμός, μόνο που ο ορθολογικός σχεδιασμός είναι ένα εργαλείο για να υλοποιήσουμε κάποιο στόχο. Δυστυχώς, ο στόχος της κυβερνητικής πολιτικής απ’ ότι φαίνεται και από την απάντησή σας, κυρία Υπουργέ, είναι να συρρικνωθεί ακόμη περισσότερο η δωρεάν παρεχόμενη φοιτητική και σπουδαστική μέριμνα, να προχωρήσουμε σε ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση αυτού του τομέα, γιατί ανοίξατε ένα μέτωπο όχι με τις ελλείψεις, τις αδυναμίες και τη συνειδητή υποβάθμιση του ΕΙΝ από μεριάς των εκάστοτε κυβερνήσεων, αλλά σε προβλήματα υπαρκτά που υπάρχουν μέσα στο χώρο των φοιτητικών εστιών.
            Για παράδειγμα, είναι ποτέ δυνατόν να θεωρήσει κάποιος καλόπιστος ότι μπορεί 17 φοιτητικές εστίες και 7 σπουδαστικές να καλύψουν τις ανάγκες στέγασης, του συνόλου των φοιτητών και σπουδαστών;
Είναι ποτέ δυνατόν να λέτε ότι ενδιαφέρεσθε για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, όταν στη φοιτητική εστία Πάτρας ξέρετε πολύ καλά ότι υπάρχουν δύο κτήρια, το ένα έχει σταματήσει τη λειτουργία του λόγω του σεισμού και το άλλο είναι επικίνδυνο για τη στέγαση των φοιτητών εκεί;
(AS)

1PS
Είναι δυνατόν να λέτε ότι ενδιαφέρεστε όταν υπάρχει μια συνειδητή επιλογή την οποία κάνετε, να μειώνετε τις όποιες παροχές και να επιδεινώνετε τις θέσεις εργασίας; Γιατί χωρίς εργαζόμενους είναι απίθανο να υπάρχει ποιοτική παροχή υπηρεσιών και στους φοιτητές και στις οικογένειές τους. Δεν μπορεί να γίνει αυτό.
 Αντί λοιπόν, να προχωρήσουμε σε μια κατεύθυνση αναβάθμισης του ρόλου του εργαζόμενου για να μπορούν να υπάρχουν ποιοτικές παροχές, που προχωράτε; Προχωράτε στη μείωση του αριθμού, στην αξιοποίηση των ενοικιαζόμενων που εδώ έχουν και μεγαλύτερο κόστος οι ενοικιαζόμενοι, όσον αφορά το ίδρυμα και τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Βεβαίως, οι ενοικιαζόμενοι-εργαζόμενοι σε διάφορες εταιρίες ζουν κάτω από συνθήκες απαράδεκτες, όσον αφορά το εργασιακό τους καθεστώς.
Μάλιστα, η απάντησή σας δημιουργεί ακόμη περισσότερους προβληματισμούς και επιτείνει τις αγωνίες και τις ανησυχίες, όταν λέτε ότι όλη αυτή η διαδικασία από τον κεντρικό σχεδιασμό -που θα μπορούσε να είναι πολύ πιο αποτελεσματικός και να έχει κλίμακας- ότι θα περάσει στα χέρια του περιφερειακού επιπέδου. Δηλαδή, πού; Στην περιφερειακή διοίκηση; Είναι γνωστό και σε άλλους τομείς της οικονομικής και κοινωνικής ζωής ότι όσες αρμοδιότητες μεταφέρθηκαν στην τοπική και περιφερειακή διοίκηση αποτέλεσαν τον προθάλαμο με έμμεσο τρόπο της ιδιωτικοποίησης τους, της εμπορευματοποίησής τους. Ή θα περάσουν στη διαχείριση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων που με το νέο νόμο πλαίσιο περικόπτετε ακόμη περισσότερο τις χρηματοδοτήσεις. Άρα, λοιπόν, εύσχημα θα δώσετε τη δυνατότητα στα νέα όργανα διοίκησης των πανεπιστημίων να προχωρήσουν στην ιδιωτικοποίηση και στην εμπορευματοποίηση των δομών αυτών. Εδώ λοιπόν, χρειάζεται εντελώς άλλος βηματισμός και διαφορετικός προσανατολισμός.
Εμείς λέμε ότι οι παρεχόμενες υπηρεσίες και στους φοιτητές και στους σπουδαστές και στους μαθητές, τα κέντρα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που είναι στην ευθύνη του το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας, η τεράστια αναξιοποίητη περιουσία η οποία έχει συσσωρευτεί πρέπει να κατευθυνθούν με ευθύνη της Κυβέρνησης με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας προς την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, στην κατεύθυνση περισσότεροι φοιτητές και σπουδαστές να απολαμβάνουν της φοιτητικής μέριμνας δωρεάν και να μην ανατραπούν οι εργασιακές σχέσεις. Βεβαίως, γι’ αυτό χρειάζεται εργατικό δυναμικό το οποίο να καλύπτει τις ανάγκες των παρεχόμενων αυτών υπηρεσιών, να καλύπτει τις οργανικές θέσεις. Στο νόμο που ισχύει, ανεξάρτητα αν τον έφερε άλλη κυβέρνηση, οι οργανικές θέσεις σήμερα είναι μόνο τετρακόσιες εξήντα πέντε. Οι μισοί εργάζονται εκεί.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Θα θέλαμε, κυρία Υπουργέ – και κλείνω με αυτό- να μας πείτε τι θα γίνει με βάση τους σχεδιασμούς τους αντεργατικούς, τους αντιλαϊκούς, ενάντια στη νέα γενιά τους οποίους δρομολογεί η Κυβέρνηση. Θα θέλαμε επίσης, να μας πείτε τι θα γίνει με το μέλλον τον τετρακοσίων εξήντα πέντε εργαζομένων στο ΕΙΝ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Ευχαριστούμε τον κ. Καραθανασόπουλο.
Θα απαντήσει κλείνοντας την απάντηση της ερώτησης η κ. Άννα Διαμαντοπούλου, Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων.
Παρακαλώ, κυρία Υπουργέ, έχετε το λόγο για τρία λεπτά.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κύριε συνάδελφε, νομίζω ότι είναι απολύτως σαφές σε αυτήν την Αίθουσα ότι υπάρχει μια πλήρης διάσταση απόψεων.
Εσείς είστε απόλυτα υπέρ του κρατικού και κεντρικού σχεδιασμού. Εμείς είμαστε υπέρ της αποκέντρωσης και του περιφερειακού σχεδιασμού. Εσείς πιστεύετε ότι οτιδήποτε έχει να κάνει με τον ιδιωτικό τομέα είναι αρνητικό και ενάντια στο λαό. Εμείς πιστεύουμε ότι το κράτος και ο δημόσιος τομέας οφείλει να χρησιμοποιήσει –και με συγκεκριμένους κανόνες- τον ιδιωτικό τομέα ο οποίος και πλούτο παράγει και θέσεις εργασίας δημιουργεί.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Όπως για παράδειγμα στη Θράκη.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Στο συγκεκριμένο τομέα που αφορά το χώρο της στέγασης και τη σίτιση έκανα πάρα πολύ σαφές ότι είναι ένας από τους βασικούς άξονες της εκπαιδευτικής πολιτικής. Άρα, αυτό είναι ένα θέμα που αφορά και τη δημόσια χρηματοδότηση και το δημόσιο σχεδιασμό. Δεν πιστεύουμε όμως, ότι μπορεί ένας κεντρικός σχεδιασμός να αντιμετωπίζει τη σίτιση και τη στέγαση των αναγκών των διακοσίων σαράντα χιλιάδων Ελλήνων φοιτητών σε κάθε σημεία της Ελλάδας.
Γι’ αυτό και είπα ότι ο κεντρικός οργανισμός θα πρέπει να κάνει ένα σχεδιασμό, να βάζει τις προδιαγραφές, να βάζει τους όρους, να κάνει έλεγχο αν ισχύουν αυτά που πρέπει, να ορίζει τη χρηματοδότηση με βάση αξιολογικά κριτήρια και ορθολογισμό και από εκεί και πέρα να έρθουν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, τα οποία και αυτοδιοίκητα είναι και πρέπει το καθένα να κάνει το σχεδιασμό του για να υλοποιήσουν αυτές τις πολιτικές.
Όσον αφορά δε, το θέμα των μαθητικών εστιών ή το θέμα των κέντρων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ξέρετε ότι αυτά είναι όλα δημόσια πολιτική και δημόσια χρηματοδότηση. Έχει όμως, πολύ μεγάλη σημασία να δούμε εάν μια μαθητική εστία σε ένα χωριό στην Ήπειρο μπορεί να το διαχειρίζεται το Υπουργείο Παιδείας ή πρέπει να το διαχειρίζεται τοπικός δήμος. Γιατί εμείς θεωρούμε ότι δεν γίνεται κεντρικά το Υπουργείο Παιδείας να διαχειρίζεται μαθητικές εστίες σε όλα τα σημεία της χώρας.
Γιατί βεβαίως το ιδανικό θα είναι να έχουμε άπειρα χρήματα για να δίνουμε, -όπως λέτε πολύ καλά και εσείς και εμείς και όλοι- δωρεάν όλες αυτές τις υπηρεσίες. Μόνο που το «δωρεάν» σημαίνει ότι όλα αυτά είναι από τη φορολογία του ελληνικού λαού. Αυτό το χρήμα που προέρχεται από τη φορολογία του ελληνικού λαού –γιατί αυτό είναι το δωρεάν- πρέπει να το χρησιμοποιούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Γι’ αυτό και κάναμε το σχεδιασμό που σας είπα, γιατί οι λίγοι πόροι που υπάρχουν σήμερα πρέπει να χρησιμοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για τα παιδιά και κυρίως γι’ αυτά που έχουν ανάγκη.
Τώρα, κύριε συνάδελφε, για χιλιοστή φορά σε απαντήσεις που δίνουμε προς το κόμμα σας θέλω να σας πω ότι υπάρχει παντού η δίκη προθέσεων που είναι σε δύο λέξεις: Ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση. Με συγχωρείτε, αλλά πρόκειται πλέον για ένα πολιτικό και ιδεολογικό λόξιγκα για τον οποίο δεν υπάρχει φάρμακο για να αντιμετωπιστεί.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Για τους εργαζόμενους θα πείτε τίποτα;

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Είπα.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ:  Τι είπατε για τους εργαζόμενους; Τι θα γίνει με το μέλλον τους;

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων):  Σας είπα ότι σχεδιάζουμε νέο οργανισμό.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ:  Αυτό δε λέει τίποτα. Αυτό σημαίνει απολύσεις;